İkincil Kurban Olgusunda Farkındalık ve Destek: Etkileşimli Mesleki Güçlendirme Programı

Etkinliğin Konusu, Amaç ve Kapsamı

Konu

İkincil kurban olgusunda sağlık çalışanlarını güçlendirme

Amaç

İkinci kurban olgusu, sağlık çalışanlarının istemeden dahil oldukları hasta güvenliği olayları sonrasında yaşadıkları suçluluk, utanç, kaygı ve özgüven kaybı gibi yoğun duygusal yüklerle tanımlanmakta; bu durum hem bireysel hem de kurumsal düzeyde ciddi sonuçlara yol açabilmektedir. Bu eğitim programı, sağlık hizmetlerinde sık karşılaşılan ancak çoğu zaman farkına varılmayan “ikinci kurban olgusu”na ilişkin farkındalık kazandırmayı, sağlık profesyonellerinin bu tür deneyimlerle baş etme becerilerini güçlendirmeyi ve mesleki iyilik hallerini desteklemeyi amaçlamaktadır.

Kapsam

Eğitim programı kapsamında, katılımcıların ikinci kurban olgusuna yönelik öz-farkındalık kazanmaları, psikolojik ilk yardım ve destek yaklaşımlarını öğrenmeleri, duygusal dayanıklılıklarını artırmaları ve gerektiğinde yardım isteme davranışını içselleştirmeleri hedeflenmektedir. Bu eğitim programı sayesinde, katılımcıların yalnızca teorik bilgi edinmesini değil, aynı zamanda duygusal olarak desteklenmesini, güvenli bir ortamda deneyimlerini paylaşabilmesini ve profesyonel dayanıklılığını artırarak mesleki sürdürülebilirliğini koruyabilmesine katkı sunacaktır. Eğitimde edinilen bilgi ve becerilerin katılımcılar tarafından çalışma ortamlarına taşınması, ikinci kurban olgusuna yönelik farkındalığın yaygınlaştırılmasını ve hasta güvenliğinin dolaylı olarak desteklenmesini sağlayacaktır.

Acil komuta merkezlerinde, özellikle 112 acil servislerinde "ikinci kurban" kavramı, olumsuz bir olay veya tıbbi hata sonrasında sağlık çalışanlarının yaşadığı psikolojik ve duygusal etkiyi ifade eder. İkincil kurban olgusunun, yüksek stresli çalışma ortamında etkileri daha da kötüleştirebileceği acil servisler de dahil olmak üzere çeşitli sağlık hizmetleri ortamlarında belgelenmiştir. İkinci kurban durumu, kaygı, depresyon ve hatta travma sonrası stres bozukluğu  dahil olmak üzere önemli duygusal sıkıntıya yol açabilir ve hem kişisel refahı hem de profesyonel performansı etkileyebilir. Bu sorunu anlamak ve ele almak, acil servis personelinin ruh sağlığını korumak ve hasta bakımının kalitesini sağlamak için önemlidir.

Bu doğrultusunda, Trabzon İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı112 komuta merkezinde çalışan iki yıl saha deneyimine sahip hekim ve paramedikten oluşan katılımcı grubu, simülasyon, oyunlaştırma, workshop gibi etkileşimli oturumları ve uzman sunumları ile zenginleştirilmiş bir öğrenme sürecine dahil edilecektir. Etkileşimli oturumlar; hasta güvenliği olaylarına karışan bir sağlık profesyonelinin yaşadığı psikolojik süreci, ekip içi iletişim dinamiklerini ve kurumsal destek mekanizmalarının eksikliğini temsil eden kurgularla yapılandırılacaktır. Bu oturumların ardından gerçekleştirilecek çözümleme oturumları, katılımcıların yaşantısal öğrenmelerini analiz etmelerine ve yansıtıcı düşünme becerilerini geliştirmelerine olanak tanıyacaktır.

Öğrenme Hedefleri (Program Düzeyinde):

Katılımcılardan;

  1. İkincil kurban kavramını ve sağlık alanındaki önemini açıklayabilir.
  2. İkinci kurban olgusunun sağlık hizmeti sunumu üzerine etkilerini açıklayabilir.
  3. Psikoloji ilk yardımın temelleri ve uygulama ilkelerini açıklayabilir.
  4. Psikolojik iyilik halini sürdürmede iletişim becerilerinin önemini açıklayabilir.
Etkinlik Koordinatörü ve Düzenleme Kurulu

Koordinatör

Öğr. Gör. Dr. Yasemin Güner KTÜ Öğretme ve Öğrenme Merkezi 

Düzenleme Kurulu

Öğr. Gör. Dr. Yasemin Güner KTÜ Öğretme ve Öğrenme Merkezi 

Öğr. Gör Dr. Elif Kılıç Güner KTÜ Tıp Fakültesi

Dr. Melek Üçüncüoğlu Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi

Prof. Dr. Erdem Taşdemir Trabzon Üniversitesi İletişim Fakültesi

Dr. Efnan Erbölükbaş Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü Sağlık Hizmetleri Başkanlığı

Öğr. Gör. Dr. Memnüne KOKOÇ KTÜ Öğretme ve Öğrenme Merkezi 

Eğiticiler ve Yardımcı Personeller

Eğiticiler

Öğr. Gör. Dr. Yasemin Güner (KTÜ Öğretme ve Öğrenme Merkezi) 

Öğr. Gör Dr. Elif Kılıç Güner KTÜ Tıp Fakültesi (Tıp Eğitimi Ana Bilim Dalı)

Dr. Melek Üçüncüoğlu KTÜ Tıp Fakültesi (Tıp Eğitimi Ana Bilim Dalı)

Prof. Dr. Erdem Taşdemir Trabzon Üniversitesi (İletişim Fakültesi)

Bahar Erden Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü (Psikolog)

Sonay Bal Sezen Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü (Simülasyon Eğitim Sorumlusu)

Zeynep Kırandi Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü (Simülasyon Eğitmeni)

Dr. Yaşar Birinci Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü (Simülasyon Eğitmeni)

Yardımcı Personeller

Şerafettin Gülay (Standardize Hasta)

Özlem Cinel (Standardize Hasta)

 

Başvuru Koşulları ve Katılım

  • Hekimler için en az iki yıl aktif deneyime sahip olmak,
  • Paramedik için az iki yıl aktif deneyime sahip olmak,
  • Trabzon ili içerisinde yer alan Acil komuta merkezlerinde hekim  olarak çalışıyor olmak,
  • Trabzon ili içerisinde yer alan Acil komuta merkezlerinde  paramedik olarak çalışıyor olmak,
  • Başvuru formunu eksiksiz şekilde doldurmak,

Katılım

  • Etkinliğe katılım kontenjanla sınırlıdır.
  • Etkinliğe katılmadan önce başvuru yapılması ve başvurunun kabul edilmesi gerekmektedir.
  • Etkinlik 2 gün devam edecek olup katılım %100 zorunludur.
  • Katılımcılara, program sonunda katılım sertifikası verilecektir.
  • Etkinlik ücretsizdir.
    Bu aşamada 21 asil ve 10 yedek katılımcı listesi oluşturulacaktır. Asil adaylardan birinin katılmaması durumunda birinci yedeğe katılım imkânı sağlanacaktır.

 

Başvuru Formu

TÜBİTAK 2237/A İkincil Kurban Olgusunda Farkındalık ve Destek: Etkileşimli Mesleki Güçlendirme Programı 

 

Etkinlik Tarihi ve Programı

Etkinlik Tarihi

19-20 Ocak 2026

Etkinlik Programı

 

SAAT/GÜN

 

1. GÜN

09:00 – 09:45
(1 Ders Saati)

DERS ADI:Tanışma ve Açılış

DERS VERECEK EĞİTMEN:Öğr. Gör. Dr Yasemin GÜNER

DERS KONUSU:Katılımcılarla tanışma, Bilgilendirme ve eğiticilerin tanıtımı

DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Açılış yapılması, hedefler ve etkinlikler hakkında bilgi, katılımcılarla tanışma, eğitmenlerin tanıtımı

10:00 – 11:30
(2 Ders Saati)

DERS ADI: İkinci Kurban Kavramı ve Sağlık Hizmetlerinde Önemi

DERS VERECEK EĞİTMEN: Elif KILIÇ GÜNER

DERS KONUSU: İkinci kurban kavramının tanımı, tarihçesi, sağlık çalışanları üzerindeki etkileri ve hasta güvenliği ile ilişkisi

DETAYLI DERS İÇERİĞİ:

  • “İkinci kurban” kavramının ortaya çıkışı (Albert Wu, 2000)
  • İkinci kurban tanımı: Olay sonrası duygusal travma yaşayan sağlık profesyonelleri
  • İkinci kurbanın psikolojik, mesleki ve etik sonuçları
  • İkinci kurban olgusunun hasta güvenliği, hataya açıklık ve kurumsal kültür ile ilişkisi
  • Gerçek vaka örnekleriyle grup tartışması
  • Refleksiyon soruları: “Ben olsaydım nasıl hissederdim?”

 

11:45:- 13:15

(2 Ders Saati)

DERS ADI: İkinci Kurban Olgusunun Sağlık Hizmeti Sunumuna Etkileri

DERS VERECEK EĞİTMEN: Melek Üçüncüoğlu

DERS KONUSU:İkinci kurbanlık deneyiminin bireysel, ekip düzeyinde ve sistemsel etkileri

 

DETAYLI DERS İÇERİĞİ:

  • Olay sonrası gelişebilecek duygusal tepkiler: suçluluk, utanç, korku, tükenmişlik
  • İkinci kurbanların meslekten ayrılma, iş doyumsuzluğu ve performans düşüklüğü üzerindeki etkileri
  • Ekip içi güven, iş birliği ve klinik karar verme süreçlerinde bozulmalar
  • Kurumların destek sunmaması hâlinde oluşan sonuçlar

 

 

14:00 -15:30 

(2 Ders Saati)

DERS ADI: Psikolojik İlk Yardımın Temelleri ve Uygulama İlkeleri

DERS VERECEK EĞİTMEN: Bahar ERDEN

DERS KONUSU: İkinci kurbanlık deneyimlerinde kullanılabilecek psikolojik ilk yardım yaklaşımları

 

 

 

DETAYLI DERS İÇERİĞİ:

  • Psikolojik İlk Yardım (PİY) nedir? Kriz ve travmalarda temel müdahale yaklaşımı
  • PİY’nin ilkeleri: Güvenli ortam oluşturma, aktif dinleme, duyguları tanıma, yönlendirme
  • “ABC modeli” (Acknowledge, Be present, Connect)
  • Sağlık profesyonellerine özgü PİY uygulama rehberi

Etik ilkeler ve sınırlar

15:45-17:15 

(2 Ders Saati)

DERS ADI: Psikolojik İyilik Hali ve Etkin İletişim Becerileri

DERS VERECEK EĞİTMENLER: Erdem TAŞDEMİR

DERS KONUSU: Mesleki dayanıklılığı artırmak için iletişim becerilerinin kullanımı ve sürdürülebilir psikolojik iyilik hali

 

DETAYLI DERS İÇERİĞİ: 

  • Psikolojik sağlamlık ve iyilik hali kavramları
  • Etkin iletişim becerileri: empati, aktif dinleme, yansıtıcı konuşma, duyguya eşlik
    Zor konuşmalar ve duygusal yüklü durumlarla baş etmede iletişim stratejileri
  • Kişisel sınırlar ve öz bakım
  • İletişim temelli destek sistemleri (peer-support, ekip içi açık iletişim)

 

Toplam ders saati

9

 

2. GÜN

DERS ADI: 1-Simülasyon, 2-Oyunlaştırma, 3-Workshop

DERS VERECEK EĞİTMEN:

1- Simülasyon: Melek Üçüncüoğlu, Sonay Bal Sezen

2- Oyunlaştırma: Elif Kılıç Güner, Yaşar Birinci

3- Workshop:  Yasemin Güner, Zeynep Kırandi

DERS KONUSU:

1-Simülasyon: İletişim hatası

2-Oyunlaştırma: İlerleme bırakma, Hayatta Kalma, Gelişme (puzzle)

3-Workshop: Trafik kazasına gecikme

 

DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Katılımcılar Grup A, Grup B, Grup C olmak üzere 7 kişilik üç gruba ayrılacaktır.

Atölye 1: Simülasyon

Bu oturum üç aşamadan oluşacaktır.

Prebriefing (20 dakika): Katılımcıların ortama hazırlık süreci yapılacaktır.

Senaryo (15 dakika): Katılımcılar simüle ortamda olayı deneyimleyecektir.

Debriefing (45 dakika): Katılımcılar simülasyon sonrası refleksiyon yapacak ve deneyimleri üzerine konuşacaktır.

Atöyle 2: Oyunlaştırma

Bu oturum üç aşamadan oluşacaktır.

Prebriefing (20 dakika): Katılımcıların ortama hazırlık süreci yapılacaktır.

Oyun: (15 dakika): Katılımcılar simüle ortamda olayı deneyimleyecektir.

Debriefing (45 dakika): Katılımcılar oyun sonrası refleksiyon yapacak ve deneyimleri üzerine konuşacaktır.

Atölye 3: Workshop

 

Bu oturum üç aşamadan oluşacaktır.

Prebriefing (20 dakika): Katılımcıların ortama hazırlık süreci yapılacaktır.

Workshop: (15 dakika): Katılımcılar simüle ortamda olayı deneyimleyecektir.

Debriefing (45 dakika): Katılımcılar workshop sonrası refleksiyon yapacak ve deneyimleri üzerine konuşacaktır.

Ders saati /Gruplar

Simülasyon

 

Oyunlaştırma

 

Atölye (Workshop)

 

9:00 - 11:30
Ders Saati: (Her grup için 2 saat toplam 6 saat)

Grup A

Grup B

Grup C

13:00 - 15:00
Ders Saati: (Her grup için 2 saat toplam 6 saat)

Grup B

Grup C

Grup A

15:00 - 17:00
Ders Saati: (Her grup için 2 saat toplam 6 saat)

Grup C

Grup A

Grup B

Toplam Ders saati

18 saat

Etkinlik Yeri ve Konaklama


Etkinlik Yeri: Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü’ne bağlı Simülasyon Eğitim Merkezinde gerçekleştirilecektir.

Etkinlik yapılacak alanın fiziki ve teknik donanımı:Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü Bölge Eğitim ve Araştırma ve  Simülasyon Merkezi, İl Sağlık Müdürlüğü Kampusu içerisinde bulunmaktadır. Bina içerisinde bir adet 21 kişilik toplantı/eğitim salonu, bir adet simülasyon eğitim odası ve bir adet eğitim salonu ve bir adet eğitim ofisi bulunmaktadır. Salonların bulunduğu alanda mola zamanlarında kullanılmak üzere 1 adet mutfak ve sosyal alan vardır. Toplantı/ Eğitim salonunda internet bağlantısı olan yansıtıcı bulunmaktadır.

Simülasyon ses düzeni komuta odasından simülasyon odası, eğitim salonu ve eğitim/toplantı salonuna aktarılabilmektedir. Simülasyon görüntü aktarımı toplantı/eğitim salonuna yapılabilmektedir. Eğitimlerde kullanılan maketler; 2 adet erişkin Orta Düzeyde Gerçekliği Yansıtan Simülatör (Medium Low Fidelity), 1 adet pediatrik Orta Düzeyde Gerçekliği Yansıtan Simülatör, 3 er adet erişkin, çocuk ve bebek temel yaşam desteği basit maket, 3’er adet erişkin, çocuk ve bebek  endotrakeal entübasyon maketi, 1 adet kemik içi uygulama maketi ve 1 adet iğne dekompresyon uygulama maketleridir. Ayrıca eğitim merkezimizde acil yardım ambulanslarında  kullanılan tüm sedye, monitör, tıbbı donanım ve sarf malzemeler mevcuttur.

Konaklama: Bu bilimsel eğitim etkiliğine katılımcılar Trabzon ili içerisinden katılacağı için konaklama kapsamında herhangi bir ödeme yapılmayacaktır.

Etkinlik süresince sabah kahvaltısı, öğle yemeği ve ara ikramlar organizasyon komitesi tarafından tübitak desteği ile toplu olarak sağlanacaktır. Yemek hizmeti anlaşmalı catering firmaları aracılığıyla karşılanacaktır. Katılımcıların beslenme ihtiyaçları ve özel diyet talepleri etkinlik öncesinde anket yoluyla toplanarak değerlendirilecektir.