duyurular

01

Ağustos

Lisans Öğrencileri İçin 21. Yüzyıl Becerileri: Öğrenme ve Yenilik Atölyesi

Proje Etkinlikleri

Katılım

TÜBİTAK BİDEB 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinliklerini Destekleme Programı kapsamında "Lisans Öğrencileri İçin 21. Yüzyıl Becerileri: Öğrenme ve Yenilik Atölyesi26-28 Kasım 2025 tarihleri arasında düzenlenecektir.

 

Amaç

Projenin temel amacı, lisans düzeyinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin farkındalıklarını artırmak, bu becerileri tanımalarını sağlamak ve uygulamalı etkinlikler yoluyla gelişimlerine katkıda bulunmaktır. Program, öğrencilerin akademik, mesleki ve kişisel gelişimlerini desteklemeyi amaçlayan; disiplinlerarası iş birliği, aktif öğrenme, yaratıcılık, eleştirel düşünme, iletişim ve iş birliği gibi temel yetkinlikleri merkeze alan bütüncül ve etkileşim temelli bir yapı sunmaktadır.

 

Kapsam

21. yüzyıl becerilerinin neler olduğu konusunda en popüler çerçeve  21.yüzyıl Becerileri Ortaklığı  (Partnership for 21st Century Skills) tarafından hazırlanan ve kısaca “P21” olarak anılan çerçevedir. Bu çerçevede beceriler, “Öğrenme ve Yenilik”; “Bilgi, Medya ve Teknoloji”; “Yaşam ve Kariyer”- olmak üzere üç farklı ka­tegoride sunulmaktadır. Öğrenme ve Yenilik Becerileri; yaratıcılığa, eleştirel düşünmeye, iletişime ve işbirliğine vurgu yapar. Bu beceriler öğrencilerin iş ve yaşamda başarılı olmak için ustalaşması gereken beceri, bilgi ve uzmanlığı tanımlayan çerçeve, içerik bilgisini, belirli becerileri, uzmanlığı ve okuryazarlığı birleştirir.  Öğrencileri daha karmaşıklaşan sosyal ve ekonomik yaşama hazırlar. Bu becerilere sahip olan öğrenciler, yaratıcı fikirler üretebilirler, sahip olduğu düşünceleri analiz edip değerlendirebilir, düşüncelerini uygulayabilir, karşılaştıkları problemi çözmek için farklı yollar deneyebilir, düşüncelerini etkili bir biçimde ifade edebilir, diğerleriyle etkili ve uyum içinde çalışabilir ve sorumlulukları paylaşabilirler. Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri: bilgi, medya ve bilgi iletişim-teknoloji okuryazarlıklarını kapsar. 21. yüzyılda öğrenciler bilgiye daha hızlı bir biçimde ulaşabiliyor, farklı teknolojik araçları kullanabiliyor. Dolayısıyla öğrencilerin bilgiyi, teknolojiyi ve medyayı daha etkili bir biçimde kullanabilmeleri bu becerilere sahip olmalarına bağlıdır. Bu becerilere sahip öğrenciler; bilgiye daha hızlı ulaşabilir, bilgiyi eleştirel bir biçimde değerlendirebilir, ulaştığı bilgiyi karşılaştığı problemi çözmek için kullanabilir, bilgi akışını çeşitli kaynaklardan sağlayabilir, medya yoluyla yayınlanan bilgilerin doğruluğunu araştırabilir, bilgiyi araştırmak değerlendirmek için farklı teknolojik araçları kullanabilirler. Son olarak Yaşam ve Kariyer Becerileri: esneklik ve uyum yeteneğine, girişim ve öz-yönetime, sosyal ve kültürel arası becerilere ve liderlik ve sorumluluğa vurgu yapar. Karmaşıklaşan sosyal ve çalışma yaşamı, öğrencilerin daha üst düzeyde düşünme becerilerine sahip olmasını gerektirir. Yaşam ve kariyer becerilerine sahip öğrenciler; yaşamlarında sahip oldukları çeşitli rollerin (çalışan, öğrenci, vb.) gerekliliklerini yerine getirebilir, çalışma ortamındaki belirsizliklerin üstesinden gelebilir, eleştiriye açık olabilir, zamanlarını etkili bir biçimde kullanabilir, yaşamlarında amaçlarını belirleyebilir, kendi çalışma motivasyonlarını sağlayabilir, öğrenmelerini yaşam boyu sürdürebilir, bağımsız çalışabilir ve diğerleriyle etkileşimde bulunabilirler. Sonuç olarak, bu çerçeve 21. yüzyıl becerilerinin eğitim ortamlarına dâhil edilebilmesi amacıyla oluşturulmuş bir modeldir. Bu sayede öğrencilerin sosyal yaşamlarında ve iş hayatlarında başarılı olmaları ve güncel bilgi, beceri, uzmanlık ve okuryazarlıklar kazanmaları hedeflenmektedir (P21, 2015).

Etkinlik, özellikle “P21–21. Yüzyıl Becerileri Ortaklığı” çerçevesinde tanımlanan “Öğrenme ve Yenilik Becerileri”ne (4C: Communication, Collaboration, Creativity, Critical Thinking) odaklanmaktadır Program kapsamında öğrenciler:

  • İletişim becerilerini geliştirecek,
  • İşbirliği ve takım çalışması yetkinliklerini deneyimleyecek,
  • Eleştirel düşünme ve problem çözme pratiği yapacak,
  • Zaman yönetimi ve öz-yönetim becerilerini fark edecek,
  • Yaratıcılıklarını ortaya koyacak projeler geliştireceklerdir.

Etkinlik boyunca ölçme-değerlendirme sistemi, katılımcı kazanımlarının somut bir şekilde izlenmesine olanak tanımaktadır. Her bir atölye çalışması sonunda, öğrenci gelişimleri Mentimeter/Kahoot uygulamaları, mini yoklamalar, bireysel yansıtıcı günlükler ve grup içi sunumlar gibi çeşitli araçlarla değerlendirilecektir. Özellikle, Eleştirel Düşünme atölyesinde katılımcılar, gerçek hayattan senaryolar üzerinden analiz ve çıkarım yapma yetkinliklerini sunumlarla göstereceklerdir. Problem Çözme atölyesinde ise sosyal bir soruna yönelik çözüm önerileri geliştirerek bu becerilerini sergileyeceklerdir. Programın bir çıktısı olarak, öğrencilere Sosyal Sorumluluk atölyesi kapsamında mikro bir proje fikri geliştirme ve sunma imkânı sağlanacaktır. Bu proje taslakları, özgünlük, uygulanabilirlik ve toplumsal katkı potansiyeli gibi kriterleri içeren yapılandırılmış bir değerlendirme formuyla incelenecektir. Bu çok yönlü değerlendirme sistemi, öğrencilerin hem kişisel hem de mesleki gelişimlerine katkı sağlamayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu eğitim programının sonunda katılımcıların:

  • 21. yüzyıl becerilerini tanıması ve kendi güçlü yönleriyle ilişkilendirmesi,
  • Günlük yaşam ve mesleki bağlamda eleştirel düşünme, zaman yönetimi ve problem çözme becerilerini uygulayabilmesi,
  • Takım içinde etkili iletişim kurarak iş birliğiyle yenilikçi çözümler geliştirebilmesi,
  • Kendi öğrenme stillerini keşfederek öz-yönetimli öğrenme stratejileri geliştirebilmesi beklenmektedir.

 

Etkinlik Ekibi

  • Prof. Dr. Mine GÖZÜBÜYÜK TAMER - Koordinatör ve Eğitmen
  • Prof. Dr. Hikmet YAZICI - Eğitmen
  • Prof. Dr. Erman ÖNCÜ - Eğitmen
  • Prof. Dr. Muhittin ÇALIŞKAN - Eğitmen
  • Doç. Dr. Funda BARUTÇU YILDIRIM - Eğitmen
  • Doç. Dr. Nurten KARACAN ÖZDEMİR - Eğitmen
  • Dr. Öğr. Üyesi Çetin TERZİ - Eğitmen
  • Dr. Melih TİMUÇİN - Eğitmen
  • Öğr. Gör. Sinem ÇOL - Eğitmen
  • Öğr. Gör. Emine TİMUÇİN - Eğitmen

 

Düzenleme Kurulu

  • Prof. Dr. Mine GÖZÜBÜYÜK TAMER (Karadeniz Teknik Üniversitesi-Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Erdal AKSOY (Hacı Bayram Veli Üniversitesi-Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Erdal BAY (Gaziantep Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Necati CEMALOĞLU (Gazi Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Muhittin ÇALIŞKAN (Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Hikmet YAZICI (Trabzon Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Doç. Dr. Nurten KARACAN ÖZDEMİR (Hacettepe Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Doç. Dr. P. Oya TANERİ (Ortadoğu Teknik Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Doç. Dr. Mutlu Tahsin ÜSTÜNDAĞ (Gazi Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)

 

Bilim Kurulu

  • Prof. Dr. Erdal BAY (Gaziantep Üniversitesi- Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Vehbi BAYHAN (Bandırma Üniversitesi- Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Esra BURCU SAĞLAM (Hacettepe Üniversitesi- Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Mine GÖZÜBÜYÜK TAMER (Karadeniz Teknik Üniversitesi-Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Bülent GÜVEN (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Hasan KARAL (Trabzon Üniversitesi, Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Hikmet YAZICI (Trabzon Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Doç. Dr. Cengiz ASLAN (Ankara Üniversitesi-Eğitim Bilimleri Fakültesi)
Katılımcılarda Aranan Şartlar

  • Adayların devlet ya da vakıf üniversitelerinde 2, 3, veya 4. sınıflarında lisans eğitimine devam ediyor olması,
  • Daha önce düzenlenen 2237-A etkinliklerine katılmayan katılımcılara öncelik tanınması,
  • Daha önce bu program kapsamında desteklenen bir eğitim etkinliğine katılmamış olması,
  • TÜBİTAK-ARBİS veri tabanına kayıtlı olması veya kabul edildiği takdirde kayıt yaptıracak olması,
  • Etik veya disiplin cezası almamış olması,
  • Lisans akademik ortalaması 2,00-2,50 arası: 10 puan; 2,51-3,00 arası: 15 puan; 3,01-3,50 arası 20 puan; 3,51-4,00 arası 25 puan verilecektir.
  • Katılım isteğini gerekçelendirme için 10 puan verilecektir.
  • Etkinlik 3 gün devam edecek olup katılım %100 zorunludur.
  • Etkinliğe katılım kontenjanla sınırlıdır.
  • Etkinliğe katılmadan önce başvuru yapılması ve başvurunun kabul edilmesi gerekmektedir.

 

Etkinlik Yeri

Etkinlik; Karadeniz Teknik Üniversitesi Teknoloji Transferi Uygulama ve Araştırma Merkezi Seminer Salonu'nda gerçekleştirilecektir.

 

Başvuru

Başvurular, TÜBİTAK 2237/A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği alınması durumunda bu sayfa üzerinden alınmaya başlanacaktır.