Ağustos
Lisans Öğrencileri İçin 21. Yüzyıl Becerileri: Öğrenme ve Yenilik Atölyesi
Proje Etkinlikleri
TÜBİTAK BİDEB 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinliklerini Destekleme Programı kapsamında "Lisans Öğrencileri İçin 21. Yüzyıl Becerileri: Öğrenme ve Yenilik Atölyesi" 26-28 Kasım 2025 tarihleri arasında düzenlenecektir.
Projenin temel amacı, lisans düzeyinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin farkındalıklarını artırmak, bu becerileri tanımalarını sağlamak ve uygulamalı etkinlikler yoluyla gelişimlerine katkıda bulunmaktır. Program, öğrencilerin akademik, mesleki ve kişisel gelişimlerini desteklemeyi amaçlayan; disiplinlerarası iş birliği, aktif öğrenme, yaratıcılık, eleştirel düşünme, iletişim ve iş birliği gibi temel yetkinlikleri merkeze alan bütüncül ve etkileşim temelli bir yapı sunmaktadır.
21. yüzyıl becerilerinin neler olduğu konusunda en popüler çerçeve 21.yüzyıl Becerileri Ortaklığı (Partnership for 21st Century Skills) tarafından hazırlanan ve kısaca “P21” olarak anılan çerçevedir. Bu çerçevede beceriler, “Öğrenme ve Yenilik”; “Bilgi, Medya ve Teknoloji”; “Yaşam ve Kariyer”- olmak üzere üç farklı kategoride sunulmaktadır. Öğrenme ve Yenilik Becerileri; yaratıcılığa, eleştirel düşünmeye, iletişime ve işbirliğine vurgu yapar. Bu beceriler öğrencilerin iş ve yaşamda başarılı olmak için ustalaşması gereken beceri, bilgi ve uzmanlığı tanımlayan çerçeve, içerik bilgisini, belirli becerileri, uzmanlığı ve okuryazarlığı birleştirir. Öğrencileri daha karmaşıklaşan sosyal ve ekonomik yaşama hazırlar. Bu becerilere sahip olan öğrenciler, yaratıcı fikirler üretebilirler, sahip olduğu düşünceleri analiz edip değerlendirebilir, düşüncelerini uygulayabilir, karşılaştıkları problemi çözmek için farklı yollar deneyebilir, düşüncelerini etkili bir biçimde ifade edebilir, diğerleriyle etkili ve uyum içinde çalışabilir ve sorumlulukları paylaşabilirler. Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri: bilgi, medya ve bilgi iletişim-teknoloji okuryazarlıklarını kapsar. 21. yüzyılda öğrenciler bilgiye daha hızlı bir biçimde ulaşabiliyor, farklı teknolojik araçları kullanabiliyor. Dolayısıyla öğrencilerin bilgiyi, teknolojiyi ve medyayı daha etkili bir biçimde kullanabilmeleri bu becerilere sahip olmalarına bağlıdır. Bu becerilere sahip öğrenciler; bilgiye daha hızlı ulaşabilir, bilgiyi eleştirel bir biçimde değerlendirebilir, ulaştığı bilgiyi karşılaştığı problemi çözmek için kullanabilir, bilgi akışını çeşitli kaynaklardan sağlayabilir, medya yoluyla yayınlanan bilgilerin doğruluğunu araştırabilir, bilgiyi araştırmak değerlendirmek için farklı teknolojik araçları kullanabilirler. Son olarak Yaşam ve Kariyer Becerileri: esneklik ve uyum yeteneğine, girişim ve öz-yönetime, sosyal ve kültürel arası becerilere ve liderlik ve sorumluluğa vurgu yapar. Karmaşıklaşan sosyal ve çalışma yaşamı, öğrencilerin daha üst düzeyde düşünme becerilerine sahip olmasını gerektirir. Yaşam ve kariyer becerilerine sahip öğrenciler; yaşamlarında sahip oldukları çeşitli rollerin (çalışan, öğrenci, vb.) gerekliliklerini yerine getirebilir, çalışma ortamındaki belirsizliklerin üstesinden gelebilir, eleştiriye açık olabilir, zamanlarını etkili bir biçimde kullanabilir, yaşamlarında amaçlarını belirleyebilir, kendi çalışma motivasyonlarını sağlayabilir, öğrenmelerini yaşam boyu sürdürebilir, bağımsız çalışabilir ve diğerleriyle etkileşimde bulunabilirler. Sonuç olarak, bu çerçeve 21. yüzyıl becerilerinin eğitim ortamlarına dâhil edilebilmesi amacıyla oluşturulmuş bir modeldir. Bu sayede öğrencilerin sosyal yaşamlarında ve iş hayatlarında başarılı olmaları ve güncel bilgi, beceri, uzmanlık ve okuryazarlıklar kazanmaları hedeflenmektedir (P21, 2015).
Etkinlik, özellikle “P21–21. Yüzyıl Becerileri Ortaklığı” çerçevesinde tanımlanan “Öğrenme ve Yenilik Becerileri”ne (4C: Communication, Collaboration, Creativity, Critical Thinking) odaklanmaktadır Program kapsamında öğrenciler:
Etkinlik boyunca ölçme-değerlendirme sistemi, katılımcı kazanımlarının somut bir şekilde izlenmesine olanak tanımaktadır. Her bir atölye çalışması sonunda, öğrenci gelişimleri Mentimeter/Kahoot uygulamaları, mini yoklamalar, bireysel yansıtıcı günlükler ve grup içi sunumlar gibi çeşitli araçlarla değerlendirilecektir. Özellikle, Eleştirel Düşünme atölyesinde katılımcılar, gerçek hayattan senaryolar üzerinden analiz ve çıkarım yapma yetkinliklerini sunumlarla göstereceklerdir. Problem Çözme atölyesinde ise sosyal bir soruna yönelik çözüm önerileri geliştirerek bu becerilerini sergileyeceklerdir. Programın bir çıktısı olarak, öğrencilere Sosyal Sorumluluk atölyesi kapsamında mikro bir proje fikri geliştirme ve sunma imkânı sağlanacaktır. Bu proje taslakları, özgünlük, uygulanabilirlik ve toplumsal katkı potansiyeli gibi kriterleri içeren yapılandırılmış bir değerlendirme formuyla incelenecektir. Bu çok yönlü değerlendirme sistemi, öğrencilerin hem kişisel hem de mesleki gelişimlerine katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
Öğrenme Çıktıları
Bu eğitim programının sonunda katılımcıların:
Etkinlik; Karadeniz Teknik Üniversitesi Teknoloji Transferi Uygulama ve Araştırma Merkezi Seminer Salonu'nda gerçekleştirilecektir.
Başvurular, TÜBİTAK 2237/A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği alınması durumunda bu sayfa üzerinden alınmaya başlanacaktır.